FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Zaloguj
Rejestracja
Napisz odpowiedź
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje:
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Johnny
Wysłany: Śro 22:44, 24 Maj 2006
Gitara elektryczna nie byłaby sobą bez układu elektrycznego. Jego zadaniem jest przetworzenie drgań mechanicznych strun na sygnał elektryczny, który dalej może być modyfikowany na wiele sposobów. Najczęściej w skład układu wchodzą przetworniki elektromagnetyczne, przełącznik przetworników, potencjometry siły i barwy dźwięku, a także gniazdo wyjściowe.
Bardzo ważne jest odpowiednie ekranowanie całego układu, realizowane poprzez umieszczanie niektórych elementów w metalowych osłonach, wyklejanie wyfrezowanej w korpusie komory folią metalową lub malowanie specjalną farbą elektroprzewodzącą, prowadzenie przewodów w ekranach itp. Masa instrumentu musi być połączony mostek i struny. Przykład układu elektrycznego widać poniżej:
Przetwornik elektromagnetyczny (przystawka) realizuje funkcję zamiany drgań strun na odpowiedni sygnał elektryczny. Składa się on z magnesu z nawiniętą cewką z drutu miedzianego. Struna znajdując się w bezpośredniej bliskości przetwornika oddziałuje na linie pola magnetycznego, co sprawia, że w cewce indukuje się prąd elektryczny.
Jako magnes najczęściej stosuje się Alnico (stop żelaza, aluminium, niklu i kobaltu) oraz tzw. magnes ceramiczny, (spiekany z proszków). Cewka najczęściej nawijana jest na karkasie (szpuli) lub bezpośrednio na magnesie.
Najbardziej popularny przetwornik to przetwornik pojedynczy (single-coil). Podstawowa wada tego przetwornika to duża wrażliwość na zakłócenia; w jego cewce łatwo indukują się prądy pochodzące z przydźwięku sieci elektrycznej, której częstotliwość wynosi w Polsce 50Hz. Ponadto istnieje niebezpiczeństwo powstawania sprzężeń zwrotnych ze wzmacniaczem.
Kolejne rozwiązanie, nie posiadające wad poprzednika, to Humbucker - przetwornik dwucewkowy. Posiada on dwie cewki, które są w stosunku do siebie przeciwnie spolaryzowane.
Cewki Humbuckera najczęściej łączone są szeregowo ze zmianą fazy i wspólnym wyjściem całego układu. Stosuje się jednak inne rozwiązania: wyprowadza się wyjścia obu cewek niezależnie, co pozwala traktować je jako odrębne przetworniki single-coil. Dodatkowo wyprowadzenia cewek można łączyć na wiele sposobów: szeregowo, szeregowo ze zmianą fazy, równolegle, równolegle ze zmianą fazy.
W zależności od odległości przetwornika od mostka dźwięk może być ostry (przy mostku) lub też ciepły (przy szyjce). Najczęściej stosowane układy przetworników to:
2x single-coil (bridge - przy mostku i neck - przy szyjce)
3x single-coil (bridge, middle - pośrodku i neck)
2x Humbucker (bridge i neck)
1x Humbucker (bridge) + 1x single-coil (neck)
1x Humbucker (bridge) + 2x single-coil (neck i middle)
2x Humbucker (bridge i neck) + 1x single-coil (middle)
Przełącznik przetworników pozwala wybrać aktualnie używany przetwornik/przetworniki, co oczywiście wpływa na uzyskane brzmienie. Konstrukcja przełącznika musi zapewnić czystą pracę, bez trzasków. Najczęściej stosuje się przełączniki 3-pozycyjne i 5-pozycyjne. Jeśli mamy dwa przetworniki, to z reguły jest to przełącznik 3-pozycyjny, który przełącza nas pomiędzy przetwornikami (przykładowo): bridge, bridge - neck oraz neck. Mamy zatem trzy możliwości. Przy trzech przetwornikach będzie tych możliwości 5: bridge, bridge - middle, middle, middle - neck oraz neck.
Potencjometry pełnią funkcję regulacji głośności (1 potencjometr) oraz dodatkowo regulacji barwy dźwięku (najczęściej 1 lub 2 potencjometry). Najczęściej są to potencjometry obrotowe. Również one nie mają prawa wprowadzać żadnych trzasków przy pracy, a dodatkowo także w nieporządany sposób zmieniać barwę i szerokość pasma. Regulacja barwy dźwięku to z reguły prosty filtr typu R-C (rezystor - kondensator).
Gniazdo wyjściowe odpowiada za przekazanie końcowego sygnału z gitary do wzmacniacza. Standardem jest oczywiście wtyk typu Jack 1/4".
by Sławomir Sobczak
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Forum ..:: Grunge Is Not Dead ::.. Strona Główna
~
Gitara Elektryczna
Skocz do:
Wybierz forum
Muzyka
----------------
Zespoły Grunge
Zespoły
Nowości wydawnicze
News
Album
Gitara
----------------
Gitara Elektryczna
Warsztacik Gitarowy
Wzmacniacze i efekty gitarowe
Wasza twórczość
Inne
----------------
Koncerty
Forum
Forumowicze
Hydepark
Wasza twórczość - Grafika
Kosz
ShoutBox
----------------
ShoutBox
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
and
Ad Infinitum
v1.03
Regulamin